Studielift Blog | Digitaal mindmappen werkt niet
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Digitaal mindmappen werkt niet

01 oktober 2023

Romy zit in 5 atheneum als ze bij mij komt voor de cursus ‘Snel leren = leuk leren’. Vorig schooljaar heeft ze erg hard moeten werken om over te gaan en ze is bang dat ze het dit jaar niet gaat redden. Ze is met name veel tijd kwijt aan het samenvatten, waardoor ze uiteindelijk altijd gestrest de toetsweek ingaat.

Het unieke aan Romy is dat zij, als eerste en enige leerling tot nu toe, de cursus zelf betaalt van haar bijbaan en daarmee heeft zij bij mij een flinke streep voor, want dan ben je pas echt gemotiveerd! 😊

Het snellezen omarmt Romy als geen ander en per week zie je hoe goed ze oefent, want haar tempo vliegt vooruit en is na 3 weken gestegen van 217 woorden per minuut naar 469 woorden per minuut.

Les 3 bespreken we het mindmappen en huiswerk ‘toetsklaar’ zetten en les 4 komt Romy met een mooie mindmap van scheikunde. Ik laat haar de mindmap kort presenteren aan de groep en ze constateert ter plekke, blij verrast, dat de inhoud al voor het grootste gedeelte in haar hoofd zit.

Ze vertelt dat haar vader op haar tablet een mindmap-app heeft gedownload en vraagt of zij voor de volgende les een digitale mindmap mag maken.

In eerste instantie denk ik ‘nee’, maar zeg dan vervolgens: “het maken van een digitale mindmap heeft lang niet zo’n goed effect op ons lerende brein, maar jij mag dit voor ons uittesten. Maak maar een digitale mindmap voor de volgende les, dan mag je toelichten hoe dat is gegaan”.

Les 5 komt Romy binnen met een nee-schuddende blik en valt met de deur in huis: “nou, dat is het niet hoor, leuk zo’n digitale mindmap, maar ik heb er nog niets van onthouden”.

Ze vertelt aan de groep dat de digitale mindmap eigenlijk meer tijd heeft gekost dan dat ze hem met de hand zou hebben gemaakt. “Dat vind ik op zich nog niet het ergste, maar ik weet nu nauwelijks iets over de inhoud, terwijl de mindmap van de vorige keer nog steeds in mijn hoofd zit en daar baal ik van!”.

Ik haal in stilte opgelucht adem, want Romy heeft de test glansrijk doorstaan en niet alleen zichzelf, maar direct de hele groep overtuigd dat er een groot verschil is tussen een handgemaakte mindmap en een digitale.

Maar waarom is het effect van een digitale mindmap zoveel minder op ons lerende brein dan een handgemaakte?

Als we een digitale mindmap maken, dan zijn we met de software van de mindmap bezig en veel minder met de inhoud van de lesstof.

  • Invoegen tak
  • Invoegen picto
  • Sleutelwoorden op takken typen


Stuk voor stuk handelingen vanuit de vingers zonder dat er een connectie is met het lerende brein.

Als we daarentegen een handmatige mindmap maken, dan zijn we letterlijk de inhoud in ons hoofd aan het sorteren, we leggen direct verbanden en tijdens het schrijven ‘programmeren’ we de woorden in ons brein. De picto’s die we bedenken sluiten naadloos aan bij hoe we de lesstof verwerken, in tegenstelling tot het assortiment picto’s waar je uit moet kiezen in een app.

Vrijwel alle leerlingen die een handmatige mindmap hebben gemaakt geven aan dat de stof al meteen goed in het hoofd zit, en die kracht is onmisbaar voor het behalen van betere leerresultaten.

En Romy? Dit zit inmiddels in haar eindexamenjaar en heeft 5 atheneum glansrijk doorlopen. Ik sprak haar vlak voor de zomervakantie en ze vertelde me: “ik ben echt zo blij dat ik die cursus heb gedaan, vooral dat huiswerk ‘toetsklaar’ zetten, waarmee je snellezen en mindmappen combineert, heeft me veel beter en sneller doen leren. De meeste mindmaps van dit jaar kan ik zo herhalen voor mijn eerste tentamens, heel blij mee!”.

Fijn Romy, je had al een streepje voor door de cursus uit eigen zak te betalen, inmiddels sta je op mijn favorietenlijst 😉.

Heel veel succes met je eindexamen, ik heb er alle vertrouwen in dat je die gaat rocken!


Begeleid jij ook leerlingen zoals Romy en wil je hen met meer vertrouwen richting hun eindexamenjaar helpen, volg dan nu één van onze opleidingen ‘Snel leren = leuk leren’ en/of ‘Actief leren leren’, dan train ik jou in alle benodigde vaardigheden om de training te kunnen geven, inclusief een kant en klaar draaiboek van alle lessen.

Ik wens je een fijne dag,

Annemieke Groeneveld



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?