Studielift Blog | Je mag me helpen, maar ik ga écht niet mindmappen!
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Je mag me helpen, maar ik ga écht niet mindmappen!

02 juni 2019

Thomas is een vrolijke en sociale buurjongen van mij die, geplaagd door dyslexie én AD(H)D, altijd hard heeft moeten werken op school. Na school ging hij elke dag meteen door naar een huiswerkbegeleider zodat hij thuis geen stress en gedoe om huiswerk meer had. Na vmbo-tl stroomde Thomas door naar de havo en ook die heeft hij met hard werken weten te halen.

Zijn moeder vertelde me regelmatig dat ze zo graag zou willen dat ik Thomas zou helpen, maar hij weigerde. Hij zat al op huiswerkbegeleiding dus wat zou ik hem nog kunnen leren?

Na de havo ging Thomas een HBO-opleiding HRM doen. Hij stond er nu alleen voor en dat merkte hij al snel. Het bindend advies in december was helaas negatief en Thomas moest naar een andere opleiding uit gaan kijken. Zijn tweede keus was commerciële economie en omdat Thomas begreep dat wat extra hulp toch wel wenselijk was mocht ik hem na al die jaren eindelijk helpen. Eind september 2016 hadden we onze eerste sessie en Thomas opende de voordeur met

“Dat snellezen vind ik prima maar ik ga écht niet mindmappen hoor!”.

Het fijne aan buurjongens is dat je ze van kleins af aan hebt zien opgroeien en zodoende weet hoe je ze kunt benaderen en aanpakken :-). Mijn antwoord was dan ook heel laconiek: "Alles best Thomas, maar nu is het mijn beurt en wij gaan ab-so-luut mindmappen. Sterker nog, we gaan daar mee beginnen". Thomas is namelijk heel visueel ingesteld, dat had ik tijdens verjaardagen al lang ontdekt. Zijn schoolboeken las hij traag en hij gaf aan na het lezen eigenlijk niet echt iets na te kunnen vertellen. Samenvattingen maken deed hij niet aan, hij las alles gewoon twee keer. Tijd voor structuur, kleur en pictogrammen dus!

Ik vroeg Thomas wat zijn moeilijkste boek was om te leren en hij pakte met een grote grijns het boek Marketingcommunicatiestrategie. Een snelle blik leerde mij dat dit een boek was met voornamelijk tekst, weinig afbeeldingen, grafieken of tabellen en voor deze student dus echt een pittige uitdaging.

Heel rustig en duidelijk legde ik Thomas uit hoe we het eerste hoofdstuk gingen aanpakken. We bladerden het hele hoofdstuk door om de grote lijnen in kaart te brengen en om te zien hoeveel paragrafen we in één mindmap kwijt zouden kunnen.


De hoofdstukken waren gelukkig niet heel groot en bevatten maximaal zeven paragrafen dus ik vertelde Thomas dat we een heel hoofdstuk in één mindmap gingen zetten. Thomas schoot hard in de lach. “Alsof ik dan ook maar iets kan onthouden van al die tekst”, hoonde hij.

De volume van mijn uitdagingsknop ging nog iets voller open en ik pakte een A3-tekenblok. Ik vroeg hem om het centrale onderwerp te maken en de eerste hoofdtak op te zetten. Vervolgens vroeg ik hem om het eerste stukje tekst van het hoofdstuk te lezen en mij in een paar woorden te vertellen waar het over ging. In eerste instantie zette ik deze woorden op een kladblok op mindmaptakken. Na de eerste paragraaf sloeg ik het boek dicht en vroeg Thomas om, aan de hand van de woorden op de takken, het verhaal wat hij zojuist gelezen had terug te vertellen. Tot zijn grote verbazing had hij aan acht woorden op één hoofdtak en drie subtakken voldoende om een stuk tekst van een halve pagina na te vertellen. Een grote grijns verscheen op zijn gezicht. We bedachten nog even een symbool bij twee woorden om ze makkelijker te onthouden en gingen door. Na een uur hadden we het hele hoofdstuk op deze manier doorgewerkt. En hoewel Thomas vond dat het veel tijd had gekost kon hij niet anders dan toegeven dat hij het toch wel vond werken dat mindmappen. De volgende dag stond zijn moeder blij voor de deur. De avond daarvoor had Thomas uit zijn hoofd het hele hoofdstuk naverteld en met tranen in zijn ogen vertelde hij zijn moeder:

"Dit is echt voor het eerst in mijn leven dat ik een hoofdstuk na kan vertellen, ik zie de mindmap gewoon helemaal voor me en het verhaal komt vanzelf in mijn hoofd omhoog!".

De drie sessies die hierop volgden betroffen een verdieping op het mindmappen, het inrichten van Thomas zijn huiswerkplek, planning en snellezen. In totaal vier uur was hij op de rit en haalde volledig op eigen kracht zevens en achten voor vakken met heel veel lees- en leerwerk.

Alle mindmaps werden keurig in een ordner opgeborgen samen met leer- en mindmapkaartjes en Thomas hield zich dagelijks aan zijn leerblokken met korte pauzes zodat hij zijn leertijd effectief en efficiënt benutte.

De eerste week van juli 2017 kwam Thomas mij melden dat hij op één vak na alle punten voor zijn propedeuse had gehaald in één schooljaar en dit jaar rond hij zelfs bacheloropleiding af.

Wat ben ik ongelofelijk trots op deze gast!. Wat een motivatie, discipline en doorzettingsvermogen heeft hij de afgelopen jaren laten zien. En wat geweldig dat hij nu zelf heeft ontdekt dat hard werken wordt beloond en hij zeker in staat is om een HBO-opleiding te voltooien. Studenten helpen met behulp van "Snel leren = leuk leren" of Study SMART is hiermee weer elke keer een cadeautje.

Op deze pagina vind je alle informatie over de trainersopleiding, waarbij je in twee hele dagen alle ins & outs leert van de cursus en met een kant en klaar draaiboek direct na de opleiding aan de slag kunt met je eerste groepje middelbare scholieren of studenten.



Heb je vragen? Ik beantwoord ze graag via info@studielift.nl

fijne dag, Annemieke Groeneveld

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?