Studielift Blog | Planning zonder inhoud werkt niet
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Planning zonder inhoud werkt niet

01 juni 2021

‘Ik snap er écht niks van, ik had nog zo’n goede planning gemaakt en toch haal ik weer drie onvoldoendes in de toetsweek!’.

Zuchtend, met een licht wanhopige blik in haar ogen, ploft Nola op de stoel tegenover mij. Ik zie haar voor het eerst, maar Nola heeft al het een en ander aan hulp gehad bij het plannen en organiseren van haar huiswerk.

Ik vraag naar haar planning en deze ziet er op het eerste oog netjes uit. Vervolgens vraag ik haar of zij ook precies wist wat zij in haar geplande tijdsblokken moest doen.

Nola kijkt me verward aan. ‘Wat bedoel je daarmee?’. Ik leg haar uit dat je nog zo’n goede planning kunt maken, maar als je niet weet hoe je je huiswerk aan moet pakken, helpt jouw planning niet om je cijfers op te krikken.

Een blik van herkenning is wat volgt en Nola geeft aan inderdaad niet zo goed te weten hoe zij het beste haar leerwerk voor toetsen op kan pakken. En dus gaan we samen aan de slag met de Studielift planagenda en het boekje Leertips om niet alleen een realistische en haalbare planning te maken, maar ook meteen om goed te kijken wat je in je geplande tijd gaat doen.

We lopen het hele boekje Leertips samen door. Vanuit haar eigen SWOT-analyse stelt Nola een aantal SMART leerdoelen voor de volgende toetsweek. Zo wil zij in ieder geval voor elk vak minimaal een 6 halen en dat is met de juiste planning en leermethodieken prima haalbaar. Bij het stellen van haar prioriteiten komt Nola tot de conclusie dat haar schermtijd de komende echt even op een lager pitje mag, zodat zij zich beter kan focussen op haar schoolwerk.

Ik hou van dit soort inzichten 😊.

Als we bij het maken van goede aantekeningen komen, gaat er een wereld voor Nola open. Zij schrijft tijdens de les eigenlijk alleen maar op wat de docent zegt en dat is echt niet voldoende. Ze probeert zowel de aantekenmindmap als het Cornell-schema uit bij de verschillende vakken en zo haalt ze uit de les al de kern uit de lesboeken voor haar studiemindmap.

Uiteraard leer ik Nola al haar huiswerk meteen ‘toetsklaar’ te zetten in een mindmap, met alle begrippen en opsommingen op de leer- en mindmapkaartjes. Zo creëert ze een totaaloverzicht van een heel hoofdstuk, waardoor zij ook beter verbanden tussen de verschillende paragrafen leert leggen.

Tot slot bedenkt ze per mindmaptak ook nog een paar hele slimme toetsvragen. Met een beetje mazzel krijgt ze hier ook een aantal vragen van tijdens de toetsen zelf 😉.

Vlak voor de volgende toetsweek bespreken we de aanpak van de toetsen zelf. Hoe ga je je toetstijd verdelen over de verschillende vragen en zorg je ervoor dat je in ieder geval alle vragen kunt beantwoorden?

Wat heerlijk om te zien hoe het zelfvertrouwen van deze dame de afgelopen weken is gegroeid. Ze is klaar voor de komende toetsweek en ik zie haar na afloop nog een keer om te reflecteren op haar toetsweek, zodat zij haar leerpunten kan opschrijven in haar Leertips-boekje en hier volgend schooljaar weer de vruchten van kan plukken.

Dit is de reden dat er geen leertips in de Studielift planagenda zijn opgenomen, maar zijn gebundeld in het 48-pagina’s tellende boekje Leertips, zodat je deze je hele schooltijd kunt blijven gebruiken!

Doelen stellen -> plannen -> leren -> toetsen -> reflecteren -> doelen stellen -> plannen -> enzovoort.

Goed leren leren is een continu proces, dat doe je niet van toets naar toets of per schooljaar, dat doe je een leven lang!

Wil jij met je leerlingen aan de slag met goed leren plannen en leren? Dan is de Studielift planagenda met het boekje Leertips echt iets voor jou.

Alle informatie, inclusief digitale preview en link naar gratis webinar vind je op onze website.

Voor vragen kun je mij bereiken via info@studielift.nl.

Ik wens je een fijne dag,
Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?