Time 2 Control Blog | Het leren-leren-alfabet
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Het alfabet van “Snel leren = leuk leren” & Actief leren leren

29 maart 2018

A. Actief leren leren, met Aandacht je stof verwerken zodat je het begrijpt en kunt toepassen.

B. Breinkennis, hoe meer je hiervan weet, hoe slimmer je dit kunt benutten. Combineer zintuigen tijdens het leren, visualiseer, bedenk vragen en herhaal voldoende!

C. Concentratie, wat doet afleiding met je leercapaciteit? Hoeveel meer en sneller kun je onthouden als je goed geconcentreerd werkt?

D. Doelen stellen, Discipline aanleren en Doorzetten om je doelen te halen. Weten waarvoor je het doet en welke kwaliteiten en vaardigheden jij het beste in kunt zetten om succesvol te leren.

E. Efficiënt en Effectief leren leren. Hoe verwerk je zoveel mogelijk lesstof in zo min mogelijke tijd met een zo goed mogelijk resultaat?

F. Focus, waar richt jij je aandacht op? Op hetgeen waar je invloed op hebt en wat jou resultaat oplevert? Uit welk prioriteitenkwadrant komen jouw meeste taken?

G. Geheugenkennis. Wat zijn de verschillende soorten geheugens en hoe en waar sla je kennis het beste op. Wat is het nut van kennis opslaan in je langetermijngeheugen?

H. Herhalen, de grote kracht van informatie onthouden. Herhaal minimaal 5x de lesstof om de kennis in je langetermijngeheugen op te slaan.

I. Intrinsieke motivatie, de interne passie aanboren. Hoe kun je deze vergroten? Leren vanuit je talenten vergroot je zelfvertrouwen en daarmee je intrinsieke motivatie.

J. Je.Zelf.In.Zicht – weten waar je krachten liggen en deze inzetten voor je leerwerk, dat werkt weerstand verlagend en succes verhogend.

K. Kwaliteiten, jouw persoonlijke eigenschappen waaraan anderen jou herkennen, hoe maak je van jouw kwaliteit een talent?

L. Leren leren begint bij inzicht in het nut ervan. Waarom zit je ruim 1000 uur per jaar op school? Wat levert het jou op? Als je iets niet goed kunt, vind je het vaak ook niet leuk, dat werkt andersom ook. En iedereen kan leren leren!

M. Mindmappen, you love it or you hate it, maar ken je de kracht van mindmappen? Mindmappen dwingt je goed naar de structuur en kern van leerteksten te kijken. Met behulp van een mindmap krijg je meer inzicht in de tekst en kun je makkelijker verbanden leggen.

N. Nieuwe dingen leren kun je alleen als je deze kunt koppelen aan bestaande kennis, zie hier het belang van kennis opslaan in je langetermijngeheugen!

O. Overzicht hebben over je huiswerk. Hoe organiseer jij het huiswerk van al die vakken? Maakwerk, leerwerk, toetsen, noem maar op. Tip: download ons gratis e-book Time 2 organise je huiswerk(plek) via https://www.time2control.nl/TRAINER/handig_trainers.html.

P. Plannen. Een doel zonder plan is slechts een wens. Een goede planning geeft overzicht, rust en vertrouwen dat een toetsweek haalbaar is.

Q. Quiz, maak eens samen met klasgenoten een quiz met toetsvragen op drie niveau’s (taxonomie van Bloom): kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen.

Marjolein heeft zowel over zichzelf als over de aanpak van haar huiswerk veel geleerd.

R. Reflecteren, dé manier om verder te groeien en te ontwikkelen.
Sta jij na een toets even stil hoe deze is gegaan, zowel tijdens de voorbereiding als tijdens het maken ervan? En als de toets wordt nabesproken, haal jij dan voldoende leerpunten uit de nabespreking?

S. Snellezen, een geweldige vaardigheid die jou beter laat concentreren en focussen, waardoor niet alleen het leestempo stijgt maar ook het leesbegrip.

T. Toets-voorbereiding, wat ga je allemaal doen om je toets goed te kunnen maken? Je boek twee keer doorlezen is echt niet voldoende. Welke leerTechniek zet jij in voor welk vak?

U. Uitgebreid je toets voorbereiden. Kijk niet alleen naar je theorieboek, ook in je werkboeken staat veel belangrijke informatie. Verwerk zowel je aantekeningen, als de tekst uit je theorieboek en werkboek in één overzichtelijke samenvatting (bij voorkeur in een mindmap).

V. Vertrouwen hebben in jezelf, oefening baart kunst. Vraag om hulp als iets niet lukt. Jij bent tenslotte degene die wil slagen toch?

W. Wil om te leren. Wat wil je later bereiken? Weet je ook de weg daar naartoe te bewandelen?

X. X een dikke pluim (kus) voor elke leerling die zijn of haar best doet om actief en succesvol te leren.

Y. Yoga, mindfulness of heerlijk naar muziek luisteren. Hoe zorg jij voor ontspanning?

Z. Zelfvertrouwen is wat leren leren je brengt. Heeft dit alfabet je nieuwsgierig gemaakt naar de mogelijkheden om meer en makkelijker te leren in minder tijd? -> https://www.time2control.nl/.


Een preview van 53 pagina's van onze cursusboeken kun je aanvragen via deze link .

Heb je een vraag? -> info@time2control.nl

Ik wens je een fijne dag, Annemieke Groeneveld - Time 2 Control

Auteur :Annemieke Groeneveld

Ik ben ontwikkelaar en trainster van de concepten "Snel leren = leuk leren", OP WEG NAAR de brugklas, Actief leren leren, Study SMART en het mentorprogramma Studielift123.

Laat een bericht achter

Ben jij klaar voor onze trainersopleiding?