Studielift Blog | Leren leren is als een ingewikkeld recept!
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Leren leren is als een ingewikkeld recept!

04 augustus 2019

De afgelopen maanden zijn er meerdere artikelen verschenen die de mindsettheorie van Carol Dweck in een kritisch daglicht stelden (zie links onderaan blog). En deze artikelen bevestigen wederom wat ik regelmatig aangeef; de kracht zit niet in enkele theorieën, maar in de combinatie daarvan!

Ik vergelijk leren leren met het maken van een ingewikkeld recept. Als ik alleen maar rijst in huis heb, wordt het lastig om een lekkere, gezonde nasi te maken. Ik heb meerdere ingrediënten nodig om uiteindelijk een goed gerecht op tafel te kunnen zetten. Hoe vaak heb ik niet een nieuw gerecht geprobeerd dat niet echt lekker uitpakte? Tijdens het eten ga je al bedenken wat je een volgende keer anders gaat doen om het gerecht beter te maken. Beetje meer van dit, wat minder van dat… Zonder kooktechnieken, doorzettingsvermogen, plannen en reflecteren leer je nooit fatsoenlijk koken!


En zo is het ook met onze lerende jeugd. Er is absoluut (en helaas) niet één enkele theorie, kwaliteit of vaardigheid dat een leerling direct op weg helpt om dikke onvoldoendes weg te werken. Het is een constant proces van ‘trial and error’ en net zo lang kwaliteiten en vaardigheden ontwikkelen, inzetten en combineren totdat je je eigen ideale leermethode hebt gevonden. Daarom is leren reflecteren voor leerlingen ook zo belangrijk, omdat zij hierdoor uiteindelijk de ideale leermix voor zichzelf kunnen samenstellen die werkt en leidt tot goede resultaten. Daarbij is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij alle ingrediënten uit jouw leermix. Zijn ze allemaal nog voldoende aanwezig zodat zij elkaar versterken?

De kracht zit altijd in de combinatie


Neem nou Tracey, een zeer gemotiveerde leerling 4 havo die prachtige planningen maakt, maar zich hier niet aan houdt door gebrek aan discipline en doorzettingsvermogen. Daar is een flinke dosis intrinsieke motivatie dus niet tegenop gewassen! Tracey zal met behulp van een goede planning met kleine, haalbare stappen haar discipline en doorzettingsvermogen moeten aanpakken om haar leermix weer in balans te krijgen.

Of neem Kevin, een 3-vwo-er met een enorme groeimindset maar slecht in staat om doelen en prioriteiten te stellen. De lieve schat waait met alle winden mee, vindt alles leuk en wil alles leren, maar tijd is hierbij zijn grote vijand. Uiteindelijk blijkt hij telkens tijd tekort te hebben om zijn toetsen goed voor te bereiden terwijl hij zijn leertechnieken prima beheerst met veel onvoldoendes tot gevolg. Door één of twee studiemiddagen in kaart te brengen met behulp van een prioriteitenkwadrant krijgt hij beter inzicht in zijn tijdsbesteding. SMART(IE) doelen helpen hem beter te focussen en zich minder te laten afleiden door al die leuke, interessante ‘andere’ zaken dan huiswerk.



En dan Bas, onze hard werkende havist die steevast strakke planningen maakt, zijn leertechnieken goed beheerst, voldoende gemotiveerd is maar door zijn statische mindset zich niet realiseert dat reflecteren en leerpunten uit nabesproken toetsen hem helpen om telkens beter te worden. Zoals Einstein al zei: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”. Door te kijken wat hij tijdens zijn toets niet goed heeft gedaan kan hij in kleine stappen zijn leertechnieken en manier van voorbereiden op toetsen aanpassen, waardoor hij wel de cijfers haalt die hij verdient.

Onze huidige en toekomstige generaties blijven een leven lang leren, dus het belang van een goede leerstrategie is groot. Ik geniet elke keer weer als een leerling weerstand overwint, stappen maakt en als ik zie dat diens zelfvertrouwen daardoor een boost krijgt, dat gun ik echt elke leerling! Goed leren leren is een cadeautje voor het leven, daarom deel ik hier graag mijn persoonlijke missie en credo:

Mijn missie: alle leerlingen met meer plezier, leergemak en een grote mate van autonomie naar school door hen goed huiswerkmanagement aan te reiken.

Mijn credo: Opgeven omdat het niet lukt is gewoonweg géén optie!

Wat is jouw persoonlijke missie?

En wat zijn jouw doelen voor komend schooljaar?

Waar mag ik jou als docent of onderwijsprofessional mee ondersteunen om jouw doelen voor komend schooljaar te helpen waar te maken?

Ik hoor het graag via info@studielift.nl of laat een bericht onder deze blog achter.

fijne dag, Annemieke Groeneveld

https://www.studielift.nl/TRAINER/workshop_mentoren_docenten.html
https://www.studielift.nl/TRAINER/opleiding_actief.html

artikelen mindset:
https://www.groene.nl/artikel/je-kunt-het?fbclid=IwAR2OYjZPeA7-GkiAAZ9F-qWvJapo8THjhs07TT31AzWL9YEcXS_lWcwy_bA
https://www-tes-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.tes.com/news/exclusive-growth-mindset-lessons-had-no-impact?amp

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?